Friday, January 6, 2012

JiMY Sudah Sembuh



Arine aku nak cite pasal awek kesayanganku JiMY dan nak share sikit info yg aku dpt hari nie. Semenjak due menjak nie moto aku nie ade keluarkan bunyik yg laen drpd yg laen. Pada mulenye aku ingtkan bunyik pada bahagian enjin. Aku pn da rase takut2 jugak. Ye la moto nie aku beli pakai dwet aku sendiri tibe2 baru pakai bape bulan da bunyik laen mcm. So sblm solat jumaat td aku tukar la minyak itam mane la tau oke kan lepas tukar minyak itam. Aku pakai jenama CASTROL. Tapi aku test jalan dekat2 umah aku nie still bunyi laen mcm lagi. Aku dengar mcm bunyi besi so aku rs mcm ekzoz aku yg problem nie. Sampai jerk umah aku trus ketuk2 ekzoz aku mmg rs mcm longgar sikit. Aku rs mmg problem pada ekzoz aku. So aku trus bukak FB n trus tanya pada otai2 LC dekat grup Yamaha 135LC v2011. Aku memang slalu tanye otai2 kt grup ni kalau aku ade prob pasal moto atau mntk sugestion drpd dyorang. So nie la antara otai2 yg membantu aku.

 

Tggu punye tggu untuk otai2 balas komen aku so aku pn pegi solat jumaat. Balek solat tu kebetulan aku ade interview di senai so aku pun pegi la. Sambil2 tu ak mmg nk kompomkan betul x bunyik moto aku tu dtg dr ekzoz. Aku bawak laju2 kt highway skudai. Makin laju makin kuat bunyik besi begesel. Dipendekkan cite aku dpt la keje kt c2. Sampai jerk umah aku trus bkk fb n tgk ade la otai2 bagi pendapat. So aku pun buatla ape yg dyorang suggest kan.

Bukak punye bukak rupenye betul ade satu skru yg longgar. Skru nye berada di blakang cover eszoz yg krum yg telah aku merahkan nie.



Itu jerk masalahnye.. Tp perlu diingatkan dekat setiap skru tu terdapat waser. Ade waser besi dan ade waser mcm getah2 plastik. Korang yang nk gode2 moto korang tu jgn plak lupe pasang waser tu. kalo lupe pasang kompom la kan ade bunyik lagi kt moto korang tu.  kalau x silap aku la setiap skru yg diikat ade 2 waser.  hope take note bende nie. Oke sebelum meninggalkan blog aku nie harap dapat la komen untuk memperbaiki mutu blogger aku nie..
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment